HMI

hmi1_0.0.384.267

De gebruikersomgeving of gebruikersinterface, afgeleid van het Engelse user interface (UI), ook wel man-machine interface (MMI) of human-machine interface (HMI), is de interface (intermediair) tussen een computer (of andere machine) en de mens die de computer bedient. De gebruikersinterface maakt interactie tussen mens en machine mogelijk en dient in onze filosofie logisch en gebruiksvriendelijk te worden opgezet.
In samenspraak met u spreken wij uw wensen door welke de basis vormen voor het ontwerp.

In industriële systemen wordt een gebruikersomgeving meestal een HMI-systeem genoemd, wat een afkorting van human-machine interface is. Een HMI-systeem bestaat vaak uit een aanraakscherm met ingebouwde processor, geheugen en communicatiekaarten. De interface vergemakkelijkt het zichtbaar maken van gegevens voor de menselijke operator (visualisatie), het beïnvloeden van deze systemen (sturing) en het weergeven van alarmen. Voor de interface wordt vaak Supervisory control and data acquisition (SCADA)-software gebruikt.

Via de gebruikersomgeving kan de bediener (operator) de machine, of delen ervan, aan of uitschakelen of instellingen voor snelheden aanpassen. Naast het besturen kan de operator ook op de hoogte worden gebracht van eventuele alarmen. Dit gebeurt als een te volgen systeem of parameter, ondanks de automatische regelingen, buiten zijn vooraf gedefinieerde toegestane ruimte komt. De operator kan dan via de gebruikersinterface ingrijpen en het proces stabiliseren en indien nodig opnieuw inregelen.

Een gebruikersomgeving van een industrieel systeem bevat meestal ook een trendingmoduul. Hiermee wordt de historie van bepaalde variabelen bijgehouden en in een grafiek of tabel weergegeven. Hierdoor kan een operator het proces beter in de gaten houden en na een storing beter traceren wat er mis is gegaan.

HMI, meer dan alleen een paar knopjes en een display
In veel producten die Brunelco ontwikkelt vindt er interactie met de gebruiker plaats. Dit kan een simpel knopje met een led indicatie zijn, maar ook een compleet grafisch touchscreen.

Aangezien er veel opties zijn voor gebruikers interactie wordt hier in het designtraject zorgvuldig aandacht aan besteed. Direct tijdens het vooronderzoek wordt vastgesteld wat de mogelijkheden zijn. Hierbij wordt duidelijk gekeken naar de doelgroep en de gebruikerscondities. Hierbij zijn ook omgevingscondities van belang. De diverse keuzes geven ook een inschatting van de mogelijke kostprijs van het eindproduct. Hier zijn natuurlijk grote verschillen te vinden. Een led indicatie kost immers veel minder dan een kleurenscherm. Naast de fysieke HMI onderdelen heeft de keuze ook invloed op de interne elektronica. Het aansturen van een led vereist veel minder rekenkracht dan een grafisch scherm. Ook zie je een groot verschil in ontwikkelinspanning van de diverse oplossingen. Bij de kostprijs wordt er dus gekeken naar het hele plaatje om een zo goed mogelijke “Total Cost of Ownership” in beeld te krijgen.

Ook tijdens het design wordt er goed rekening gehouden met de doelgroep. Het eindproduct moet immers duidelijk te bedienen zijn. Hier wordt er dus aandacht besteed aan het User Experience design. Het product moet immers zo goed mogelijk aansluiten bij de beleving van de gebruiker. Denk hierbij aan feedback die de gebruiker krijgt. Dit kan feedback in de vorm van een tactile feedback tot interactie op een scherm zijn, maar ook het starten van een daadwerkelijke beweging van een machine. Een gebruiker wil in ieder geval feedback dat zijn actie ontvangen is. Bij acties die mogelijk een opstarttijd hebben is een voortgangsindicatie daarom ook zeer wenselijk. Het meest bekende voorbeeld is de voortgangsindicaties die we bij Windows kennen.

Zoals je dus ziet is HMI zeker een belangrijk onderwerp voor een ontwikkeling. Het is het eerste contact wat de gebruikers met het eindproduct krijgen.

 

Gerelateerde Projecten