Willem Valk van Rail Stress Test over het project
Eenvoudig, precies en snel de rails getest
Briljant meetsysteem bespaart miljoenen op onderhoud van spoorwegen
Veel schade aan spoorwegen ontstaat door temperatuurschommelingen waarbij de spoorstaven krimpen en/of uitzetten. Te hoge spanning leidt tot verbuiging (‘spoorspatting’) of zelfs het breken van rails met alle gevaren van dien. Daarom besteden spoorwegbeheerders jaarlijks veel geld aan preventief onderzoek om dit te voorkomen. Tot voor kort kon zoiets alleen door inzet van bewerkelijke en destructieve methodes, waarbij een rail op sommige plaatsten doorgezaagd werd om meting te kunnen doen. Sinds de ontwikkeling van de Rail Stress Test (RST) kan dit veel sneller, goedkoper en uiterst precies. Willem Valk; “de RST plaats je eenvoudig op een spoorstaaf en het systeem detecteert in no time of er zorgwekkende spanning aanwezig is in de rail. Zo ja, dan kan de beheerder snel en exact de juiste actie tot onderhoud of reparatie in gang zetten.”
Managing director Willem Valk vertelt graag en enthousiast over het meetsysteem dat hij onder licentie van Grontmij op de markt brengt. Hij was al vroegtijdig betrokken bij de ontwikkeling van het systeem waarbij Stevens Idé Partners uit Enschede een belangrijke rol speelde maar zeker ook Brunelco. “Nadat de industrieel ontwerpers van Stevens hun werk gedaan hadden, zochten we een specialist in het ontwikkelen van de juiste elektronica. Al snel bleek Brunelco Electronic Innovators een fantastische partner te zijn hierin. Zij maken kwalitatief zeer hoogwaardige printplaten voor ons systeem zodat we de metingen met grote precisie kunnen uitvoeren. Dat dit werkt is wel aangetoond met de eerste proeforder. In oktober 2011 werd in Zuid Afrika het prototype van de Rail Stress Test geleverd. Nog geen half jaar later volgde een repeat order van maar liefst acht stuks! De benodigde investering voor deze order weerhield hen geen moment. De spoorbeheerder was er ondertussen namelijk van overtuigd, hoe snel dit systeem leidt tot enorme besparingen in de uitvoering van preventie en onderhoud. Dit nog los van de andere voordelen. Zo is voor uitvoering van het traditionele onderzoek een heel team vakmensen nodig. Samen zijn ze enkele dagen aan het werk om een handvol metingen te doen. Uren/dagen waarin er geen treinen kunnen rijden. Het team moet eerst het spoor demonteren en/of zagen om vervolgens de meting te kunnen doen. Na de meting volgt de reparatie en eventueel het onderhoud aan het baanvak. Kortom erg bewerkelijk en omslachtig. De RST wordt door één ‘mannetje’ op de rail geplaatst, binnen een paar seconde leest hij de zeer nauwkeurig meetbare spanning af en kent hij de conditie van de rails.”
Samenwerking met Brunelco
Willem Valk werkt sinds augustus 2011 samen met ‘de familie Brunelco’ zoals hij de elektrotechneuten onder leiding van Han Brunnekreeft gekscherend noemt. “Het is een goed op elkaar ingewerkt team met specialisten die – stuk voor stuk – houden van hun vak. Dat blijkt wel uit de grote betrokkenheid en het feit dat er zo proactief meegedacht werd in het hele ontwikkelingsproces”, roemt Valk. “Ook de vanzelfsprekendheid waarmee Han Brunnekreeft co-ondernemerschap toont, vind ik erg bijzonder. Hij nam daarmee een deel van het risico over en dat vind je niet snel bij andere elektronica ontwikkelaars en innovators.”
Spil in het proces
Na het succes van het prototype is de volledige assemblage van de Rail Stress Test naar Haaksbergen verplaatst. “Brunelco vormt nu de spil in het proces. Hier komt alles bij elkaar. Een compleet RST-meetsysteem bestaat uit een Calibrator, een Control Unit en een Tester. Zij vullen de vacuümgevormde kunststof behuizing met de meetspoelen, printplaat, processor, koeling en overige randapparatuur. De ene unit meet de horizontale spanning en de andere meet de verticale spanning in de spoorstaaf. Met de Control Unit bereken je het verschil tussen de twee magnetische velden. Het verschil wordt uitgedrukt in graden Celsius.” Willem Valk pakt zijn i-pad erbij. “Kijk, en als ik wil, ontvang ik deze data op mijn telefoon of computer, waar dan ook ter wereld.”
Systeem biedt veel voordelen
De RST is op de eerste plaats ontwikkeld voor preventieve doeleinden. Om onnodig groot onderhoud of reparatie aan spoorwegen te voorkomen. En om veiligheidsinspecties te kunnen uitvoeren op zogenaamde probleempunten in het spoor en bij situaties waar een verhoogd risico speelt. Ook is het systeem prima inzetbaar als controlemiddel op nieuwe rails. Om te toetsen of de spoorbaan aangelegd is onder de juiste omstandigheden qua temperatuur bijvoorbeeld. “Het knikken of breken van spoorstaven is iets wat eigenaren als Pro Rail, de Deutsche Bahn en andere beheerders altijd willen voorkomen. Landen waar het klimaat grote temperatuursverschillen kent, lopen absoluut meer risico op ongelukken en zeer gevaarlijke situaties. We verwachten dan ook met name in die landen de RST veel te gaan leveren. Aan eigenaren maar ook aan leveranciers van spoorbanen. Momenteel wordt het Nederlandse systeem al gebruikt in Australië, Nieuw Zeeland, India, Zuid Afrika, Amerika en Canada, om er zomaar even een paar te noemen” glimlacht Willem Valk.
Brunelco Electronic Innovators
Wilt u meer weten over oplossingen die Brunelco voor u kan ontwikkelen?
Mail of bel 053 573 11 00. Een vrijblijvende afspraak is zo gemaakt.